
Försäljningsvillkor
Försäljningsvillkor GolfHack
Konsumentköp över internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen, och dessa lagar ger konsumenten oförytterliga rättigheter. Lagarna finns tillgängliga på www.lovdata.no. Villkoren i detta avtal ska inte förstås som någon begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handeln.
1. Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnats i beställningslösningen och eventuella separat avtalade villkor. Vid eventuell konflikt mellan informationen har det som separat avtalats mellan parterna företräde, förutsatt att det inte strider mot tvingande lagstiftning. Avtalet ska också kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.
2. Parterna
Säljaren är AlphaSpar AB, Hästhagsvägen 14 F, SE-27437 Skurup SE, Kontakt: http://golfhack.se/support, tel.: 70 257 20 80, org.nr. 559525-0456, och kallas nedan för säljaren/försäljaren.
Köparen är den konsument som gör beställningen, och kallas nedan för köparen/köparen.
3. Priser
Alla priser i webbutiken inkluderar moms. Det angivna priset för varorna och tjänsterna är det totala priset köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla skatter och extra kostnader. Extra kostnader som säljaren inte har informerat om före köpet ska köparen inte bära.
Reservation görs för prisändringar, typografiska fel, färgavvikelser och att varor kan vara slutsålda.
4. Avtalets ingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren. Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit ett skrivfel eller skrivfel i säljarens erbjudande i beställningslösningen i webbutiken eller i köparens beställning, och motparten insett eller borde ha insett att det förekommit ett sådant fel.
5. Betalning
Säljaren kan kräva betalning för varorna från det att de skickas från säljaren till köparen. Om köparen använder ett kreditkort eller betalkort för betalning reserverar säljaren köpeskillingen på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varorna skickas.
Säljaren kan kräva betalning för varorna från det att de skickas från säljaren till köparen. Om köparen använder ett kreditkort eller betalkort för betalning reserverar säljaren köpeskillingen på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varorna skickas.
AlphaSpar AB samarbetar med betalningsleverantörerna Stripe, Swish och Klarna.
Klarnas villkor och integritetspolicy finns här:
Swish villkor och integritetspolicy finns här:
Stripes villkor och integritetspolicy finns här:
6. Leverans
Leverans har skett när köparen, eller dennes ombud, har tagit över varan. Om leveranstiden inte anges i orderlösningen ska säljaren leverera varan till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter kundens beställning. Varan ska levereras till köparen om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.
Vi skickar inte beställningar och reservationer till Svalbard.
7. Risken för varorna
Risken för varorna övergår till köparen när han, eller dennes ombud, har mottagit varorna i enlighet med punkt 6.
8. Ångerrätt
Om inte avtalet är undantaget från ångerrätten får köparen häva köpet av varan i enlighet med ångerrättslagen.
Köparen ska meddela säljaren om utövandet av ångerrätten inom 14 dagar från periodens början. Perioden inkluderar alla kalenderdagar. Om perioden slutar på en lördag, helgdag eller bankhelg förlängs perioden till närmaste arbetsdag.
Ångerfristen anses vara uppfylld om meddelandet skickas före periodens utgång. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har utnyttjats, och meddelandet bör därför vara skriftligt (ångerblankett, e-post eller brev).
Vid utövande av ångerrätten ska varorna returneras till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast den 15 januari för beställningar i webbutik som görs före jul. Köparen står för de direkta kostnaderna för att returnera varorna, om inte annat avtalats eller säljaren har underlåtit att informera om att köparen kommer att stå för returkostnaderna. Säljaren kan inte fastställa en avgift för köparens utövande av ångerrätten.
Köparen får prova eller testa varan på ett rimligt sätt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, utan att ångerrätten går förlorad. Om provningen eller testningen av varan går utöver vad som är rimligt och nödvändigt, kan köparen bli ansvarig för eventuell värdeminskning av varan.
Säljaren är skyldig att återbetala köpeskillingen till köparen utan oskäligt dröjsmål, och senast 14 dagar från det att säljaren mottagit underrättelse om köparens beslut att utnyttja ångerrätten. Säljaren har rätt att hålla inne betalning tills han har mottagit varan från köparen, eller tills köparen har lämnat dokumentation om att varan har returnerats.
9. Försening och utebliven leverans - köparens rättigheter och frist för att anmäla reklamation
Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent i enlighet med avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen, i enlighet med reglerna i 5 kap. konsumentköplagen, innehålla köpeskillingen, kräva fullgörande, häva avtalet och/eller kräva ersättning från säljaren, beroende på omständigheterna.
Vid anspråk på avtalsbrott bör meddelandet av bevisskäl vara skriftligt (till exempel via e-post).
Fullgörelse
Köparen får vidhålla köpet och kräva fullgörelse från säljaren. Köparen får dock inte kräva fullgörelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om fullgörelse skulle innebära en så stor nackdel eller kostnad för säljaren att det är väsentligt oproportionerligt i förhållande till köparens intresse av säljarens fullgörelse. Om svårigheterna försvinner inom skälig tid får köparen fortfarande kräva fullgörelse. Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar orimligt länge innan han eller hon framställer kravet.
Hävning
Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället ska köparen uppmana säljaren att leverera inom en rimlig ytterligare tid för fullgörelse. Om säljaren inte levererar varan inom den ytterligare tiden får köparen häva köpet. Köparen får dock häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leverans vid den avtalade tiden var avgörande för avtalets ingående, eller om köparen har informerat säljaren om att leveranstidpunkten är avgörande. Om varan levereras efter den tilläggstid som konsumenten har fastställt eller efter den leveranstidpunkt som var avgörande för avtalets ingående, måste ett krav på hävning göras inom skälig tid efter det att köparen fick kännedom om leveransen.
Ersättning
Köparen kan kräva ersättning för förluster som lidits till följd av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren bevisar att förseningen beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som inte rimligen kunde ha beaktats under avtalstiden, undvikas eller övervunnits konsekvenserna av.
10. Fel i varan - köparens rättigheter och reklamationsfrist
Om det finns ett fel i varan ska köparen, inom skälig tid efter att det upptäcktes eller borde ha upptäckts, underrätta säljaren om att han eller hon kommer att åberopa felet. Köparen har alltid gjort reklamation i tid om detta sker inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation får göras senast två år efter att köparen tog emot varan. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla betydligt längre än två år är reklamationsfristen fem år.
Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen, i enlighet med reglerna i konsumentköplagen kapitel 6, beroende på omständigheterna, hålla inne köpeskillingen, välja mellan rättelse och ombyte, kräva prisavdrag, kräva att avtalet hävs och/eller kräva ersättning från säljaren. Reklamation till säljaren bör göras skriftligen.
Rättelse eller ombyte
Köparen kan välja mellan att kräva felet rättat eller leverans av likvärdig vara. Säljaren kan dock motsätta sig köparens anspråk om genomförandet av anspråket är omöjligt eller orsakar säljaren orimliga kostnader. Rättelse eller ombyte ska ske inom skälig tid. Säljaren har inte rätt att göra mer än två försök att avhjälpa samma fel.
Prisavdrag
Köparen kan kräva ett lämpligt prisavdrag om varan inte rättas eller ombytes. Detta innebär att förhållandet mellan det reducerade och avtalade priset motsvarar förhållandet mellan varans värde i felaktigt och avtalsenligt skick. Om särskilda skäl motiverar det kan prisavdraget istället sättas lika med felets betydelse för köparen.
Ånger
Om varan inte rättas eller ombytes kan köparen även frånträda köpet när felet inte är obetydligt.
11. Säljarens rättigheter vid köparens dröjsmål
Om köparen inte betalar eller fullgör övriga skyldigheter enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller omständigheter på säljarens sida, får säljaren, i enlighet med reglerna i konsumentköplagen kapitel 9, beroende på omständigheterna, hålla inne varan, kräva fullgörande av avtalet, kräva hävning av avtalet och kräva ersättning från köparen. Säljaren får också, beroende på omständigheterna, kräva dröjsmålsränta, inkassoavgifter och skälig avgift för ej avhämtade varor.
Fullgörande
Säljaren får vidhålla köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte levereras förlorar säljaren sin rätt om han väntar oskäligt länge med att framställa kravet.
Uppsägning
Säljaren får häva avtalet om det föreligger väsentlig betalningsdröjsmål eller annan väsentlig dröjsmål från köparens sida. Säljaren får dock inte häva om hela köpeskillingen har betalats. Om säljaren sätter en rimlig ytterligare tidsfrist för fullgörande och köparen inte betalar inom denna tidsfrist, får säljaren häva köpet.
Dröjsmålsränta/inkassoavgift
Om köparen inte betalar köpeskillingen i enlighet med avtalet, får säljaren kräva ränta på köpeskillingen enligt lagen om dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning kan kravet, efter föregående meddelande, skickas till köparen. Köparen kan då hållas ansvarig för en avgift enligt inkassolagen.
Avgift för ej avhämtade varor
Om köparen inte hämtar beställda varor får säljaren debitera köparen en avgift. Avgiften ska högst täcka säljarens faktiska utlägg för att leverera varorna till köparen. En sådan avgift får inte debiteras köpare under 18 år.
12. Garanti
En garanti som lämnas av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär därför inga begränsningar i köparens rätt att framföra reklamationer och anspråk vid förseningar eller fel enligt punkterna 9 och 10.
13. Personuppgifter
Säljaren är personuppgiftsansvarig för de insamlade personuppgifterna. Om inte köparen samtycker till något annat får säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra skyldigheterna enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen, eller i fall som föreskrivs i lag.
I INTEGRITETSPOLICY kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter.
14. Cookies
Genom att använda Golfhack.no samtycker du till användning av cookies. Cookies, eller informationscookies som de kallas på norska, är en standardteknik som de flesta webbplatser använder idag. Cookies är små textfiler (data) som lagras i din webbläsare.
15. Tvistlösning
Klagomål ska riktas till säljaren inom rimlig tid, jfr. punkterna 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta Forbrukerrådet för medling.
16. Kontakt
Genom att godkänna GolfHacks köpvillkor får säljaren kontakta köparen i samband med försäljningen.
